Dla lekarzy zlecających transport
LPR udziela świadczeń zdrowotnych w zakresie lotniczego transportu sanitarnego wykonywanego przez:
1. LZRM (HEMS) w trybie pilnym „R” oraz za zgodą dyrektora w trybie planowym „S”, z czasem do startu:
- w dzień do 30 minut,
- w nocy do 60 minut;
2. ŚZT w trybie pilnym „R” oraz w trybie planowym „S”, z czasem do startu (liczonym od momentu otrzymania wezwania z Centrum Operacyjnego LPR):
- w dzień do 60 minut w przypadku pierwszego wezwania w pierwszej godzinie dyżuru na danej zmianie dyżurowej, do 30 minut w przypadku każdego kolejnego wezwania na danej zmianie dyżurowej,
- w nocy do 60 minut,
- w lotach z użyciem inkubatora do transportu noworodków i niemowląt z czasem do startu do 60 minut;
3. SZT w trybie pilnym „R” oraz w trybie planowym „S”, z czasem do startu:
- w dzień i w nocy do 60 minut, w przypadku pierwszego wezwania w danym dniu,
- do 30 minut, w przypadku każdego kolejnego wezwania w danym dniu.
4. W ramach medycznych czynności ratunkowych LPR stwarza możliwość transportu bezpośrednio z miejsca zdarzenia lub wezwania do ośrodków specjalistycznych.
5. Lotniczy transport sanitarny wykonywany jest pomiędzy podmiotami leczniczymi.
6. Lotniczy transport sanitarny w trybie pilnym „R” to lot w celu udzielenia pomocy pacjentowi w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, wymagającemu intensywnego nadzoru w czasie lotu, kiedy opóźnienie pomocy może stanowić zagrożenie dla życia lub zdrowia.
7. Lotniczy transport sanitarny w trybie planowym „S” to zaplanowana usługa lotniczego transportu sanitarnego pacjentów wykonywana przez:
- SZT w przypadku, jeżeli odległość pomiędzy najbliższymi, w stosunku do miejsca aktualnego i docelowego pobytu pacjenta, lotniskami opisanymi w „Zbiorze Informacji Lotniczych” („AIP”), przekracza 250 km (według map drogowych);
- ŚZT w przypadku, jeżeli odległość pomiędzy najbliższymi, w stosunku do miejsca aktualnego i docelowego pobytu pacjenta lądowiskami lub lotniskami przekracza 250 km (według map drogowych).
8. Lotniczy transport sanitarny pacjentów niebędących w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, w sytuacji, kiedy transport odbywa się do ośrodka umożliwiającego dalsze leczenie i nie występują przeciwwskazania do transportu lotniczego, wykonywany jest w trybie planowym „S”. W tych okolicznościach transport jest realizowany wyłącznie w miarę możliwości operacyjnych LPR. W szczególnych przypadkach lotniczy transport sanitarny w trybie „S” może być wykonany przez lotniczy zespół ratownictwa medycznego za zgodą dyrektora.
9. Lotniczy transport sanitarny w zależności od stanu pacjenta odbywa się w asyście lekarza lub innego personelu medycznego.
O zleceniu na lotniczy transport sanitarny decyduje lekarz opiekujący się pacjentem.
1. Należy dokładnie wypełnić i wysłać elektroniczne zlecenie transportu (EZT):
Po elektronicznym przesłaniu formularza EZT, należy go wydrukować, podpisać i opieczętować (jak dotychczas) w wyznaczonych do tego miejscach, aby oryginał w pełni uzupełnionego dokumentu przekazać załodze LPR, która przybędzie do Państwa Podmiotu. W ciągu kilku minut od wysłania EZT dyspozytor medyczny Centrum Operacyjnego LPR skontaktuje się z Państwem celem wykonania kwalifikacji medycznej pacjenta do transportu. W przypadku braku kontaktu ze strony LPR przez 15 minut proszę, aby lekarz opiekujący się pacjentem skontaktował się z Centrum Operacyjnym pod numerem telefonu:
2. Wystawione przez zlecającego zlecenie na lot musi być poświadczone przez dyrektora zakładu lub osobę upoważnioną i przekazane drogą elektroniczną (EZT) do Centrum Operacyjnego LPR. Jeżeli szpital lub inny zakład opieki zdrowotnej nie ma możliwości przesłania zlecenia EZT dopuszcza się przyjęcie zlecenia przesłanego w formie skanu formularza za pomocą e-mail lub mms bądź drogą telefoniczną na nagrywanej linii.
3. Oryginał zlecenia na lot wraz ze zleceniem na dalszy transport kołowy należy przekazać zespołowi LPR.
4. Brak wymienionych dokumentów powoduje niemożność przejęcia chorego przez zespół LPR.
5. Dyspozytor medyczny lub lekarz LPR może zwrócić się do lekarza prowadzącego z prośbą o przesłanie kopii wyników badań laboratoryjnych i diagnostyki obrazowej oraz karty obserwacyjnej z pobytu w oddziale obecnym i poprzednich wypisów.
6. Organizacja transportu z miejsca pobytu pacjenta do statku powietrznego należy do Zlecającego.
7. Każdorazowo lekarz zlecający lotniczy transport sanitarny ma obowiązek wziąć pod uwagę stosunek ryzyka i korzyści dla zdrowia pacjenta, a w razie wątpliwości skontaktować się z dyspozytorem medycznym LPR lub lekarzem najbliższej filii lub oddziału LPR.
8. Ostateczną decyzję o przejęciu pacjenta przez zespół medyczny LPR podejmuje Lekarz HEMS/EMS po wykonaniu badania przedmiotowego i zapoznaniu się ze stanem pacjenta.
1. Podmiot leczniczy lub inny zlecający wykonanie lotniczego transportu sanitarnego ponosi koszty bezpośredniego użycia lotniczych zespołów transportu sanitarnego zgodnie z art. 161 d ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych; do kosztów tych zalicza się koszty paliwa i koszty opłat trasowych i za lądowanie; przez koszt bezpośredniego użycia lotniczych zespołów transportu sanitarnego rozumie się:
- w przypadku transportu wykonywanego przy użyciu śmigłowca, lot rozpoczynający się od startu w bazie i kończący się po wylądowaniu w bazie po wykonanym transporcie pacjenta lub materiału biologicznego wykorzystywanego do udzielania świadczenia zdrowotnego, które wymagają specjalnych warunków transportu,
- w przypadku transportu wykonywanego przy użyciu samolotu, lot z pacjentem na pokładzie lub lot z materiałami biologicznymi wykorzystywanymi do udzielania świadczeń zdrowotnych, które wymagają szczególnych warunków transportu.”
2. Gotowość zespołu do wykonywania lotniczego transportu sanitarnego jest finansowana na podstawie zapisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw zdrowia.
3. Koszty związane z przewozem transportem kołowym, tj. transportu między szpitalem a statkiem powietrznym, pokrywa Zlecający.
4. Wysokość i zasady pokrywania opłat są ustalone w cenniku zatwierdzonym przez Dyrektora LPR. Informacji na temat w/w kosztów, udziela dyspozytor Centrum Operacyjnego LPR.
1. Lekarz zlecający lub inny wskazany przez niego ma obowiązek przygotowania pacjenta do lotniczego transportu sanitarnego. Szczegółowych zaleceń może udzielić dyspozytor medyczny lub lekarz LPR.
2. Wymagane dokumenty do lotniczego transportu sanitarnego:
- zlecenie na lotniczy transport sanitarny na aktualnym druku podpisane przez lekarza z pieczątką,
- zlecenie na transport kołowy podpisane przez lekarza z pieczątką (jeśli zachodzi potrzeba takiego transportu),
- dokumenty własne pacjenta,
- dokumentacja medyczna odpowiednio zabezpieczona przed zniszczeniem,
- skierowanie do szpitala.
3. Procedury medyczne (zalecenia):
- zabezpieczenie wkłuć dożylnych obwodowych i ewentualnie centralnych, linii tętniczych, drenów, cewników, drenaży;
- zredukowanie liczby wlewów w pompach infuzyjnych do maksimum dwóch;
- założenie nowych zbiorników do sondy żołądkowej, cewnika do pęcherza, stomii;
- odessanie wydzieliny z dróg oddechowych (w sytuacjach koniecznych);
- kontrola i założenie świeżych opatrunków na rany;
- unieruchomienie złamań;
- zakończenie wlewów antybiotyków, preparatów nie stosowanych w ciągłym wlewie w celu podtrzymania podstawowych funkcji życiowych;
- wykonanie badań laboratoryjnych (poziom glukozy, elektrolitów, gazometrii, morfologii) – w uzasadnionych przypadkach u chorych z zaburzeniami przemiany glukozy, żywionych pozajelitowo, wcześniaków, noworodków;
- pozostawienie chorego na czczo przynajmniej 2 godziny przed planowanym lotem.
4. LPR zastrzega sobie prawo zlecenia lub wykonywania procedur medycznych mających na celu przygotowanie chorego do transportu w oddziale macierzystym pacjenta.
5. W przypadku przewozu chorego, który otrzymuje leki niezaliczone do standardu w Instrukcji Medycznej LPR, obowiązek zabezpieczenia w leki na okres transportu spoczywa na Zlecającym.
6. LPR dąży w swojej misji, do transportu pacjenta wymagającego intensywnego nadzoru w systemie „od łóżka do łóżka” („bed-to-bed”).
7. Każdorazowo o takiej sytuacji Zlecający zostanie poinformowany przez Dyspozytora Centrum Operacyjnego LPR.
1. Do lotniczego transportu sanitarnego z inkubatorem kwalifikuje się wcześniaki oraz noworodki urodzone o czasie.
2. Lotniczy transport sanitarny wcześniaków i noworodków jest wykonywany przez Samolotowy Zespół Transportowy. W wyjątkowych sytuacjach i pod warunkiem istnienia możliwości operacyjnych może być również wykonany przez Śmigłowcowy Zespół Transportowy. Zespoły realizujące transport wcześniaków i noworodków wyposażone są w inkubator transportowy lub transporter pediatryczny Baby Pod II.
3. Inkubatory i transportery pediatryczne Baby Pod II przygotowywane są do pracy ciągłej 24 h.
Przekazywanie wcześniaków i noworodków odbywa się w oddziale macierzystym, bądź z wykorzystaniem naziemnych zespołów transportu neonatologicznego (karetek „N”). Decyzję co do wyboru sposobu przekazania pacjenta podejmuje LPR.
4. W przypadku przekazywania wcześniaków i noworodków bezpośrednio w oddziałach, do Zlecającego przewóz należy organizacja transportu dla załogi medycznej LPR na trasie lotnisko-szpital.
1. Charakterystyka zespołu EMS:
- gotowość do startu do 60 minut;
- wyposażenie medyczne: plecak medyczny z rozbudowanym zestawem leków, respirator dla dorosłych, dzieci i noworodków, tlen medyczny, defibrylator / monitor transportowy (EKG, NIBP, IBP, SpO2, EtCO2, temp), pompy infuzyjne, ssak elektryczny, inkubator transportowy, transporter pediatryczny, fotelik dziecięcy, urządzenie do mechanicznej kompresji klatki piersiowej, ultrasonograf przenośny, urządzenie do oznaczania parametrów krytycznych;
- załoga: dwóch pilotów, ratownik (ratownik medyczny lub pielęgniarz), lekarz;
- czas dyżuru – 24 h;
- statki powietrzne: Bombardier Learjet 75 Liberty, Piaggio P.180 Avanti.
2. Charakterystyka zespołu HEMS przy realizacji lotniczego transportu sanitarnego:
gotowość do startu do 30 minut;
- wyposażenie medyczne: dwa plecaki medyczne z rozbudowanym zestawem leków, respirator dla dorosłych i dzieci, tlen medyczny, defibrylator / monitor transportowy (EKG, NIBP, IBP, SpO2, EtCO2, temp), pompy infuzyjne, ssak elektryczny, urządzenie do mechanicznej kompresji klatki piersiowej, ultrasonograf przenośny;
- załoga: pilot, ratownik (ratownik medyczny lub pielęgniarz), lekarz;
- czas dyżuru – 24 h (Warszawa, Gdańsk, Wrocław, Kraków, Lublin, Poznań), pozostałe bazy w godz. 7-20;
- statki powietrzne: EC 135 / H135.
Nie kwalifikuje się do lotniczego transportu sanitarnego pacjentów:
- nie rokujących przeżycia transportu,
- w trakcie nagłego zatrzymania krążenia,
- w II okresie porodu,
- mogących stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa misji.
1. Dyskwalifikacji zlecenia na lotniczy transport sanitarny dokonuje Dyspozytor Centrum Operacyjnego LPR na podstawie:
- raportu medycznego,
- sytuacji operacyjnej,
- niezgodności z zapisami umów i Regulaminu Organizacyjnego LPR.
2. Informacja o dyskwalifikacji zostaje przesłana w formie pisemnej Zlecającemu przez Dyspozytora Centrum Operacyjnego LPR.
3. Zlecającemu przysługuje prawo odwołania się na piśmie od decyzji dyskwalifikacji do Dyrektora LPR.