latamy, by ratować

Jesteś tutaj: Lotnicze Pogotowie Ratunkowe > Aktualności > Wydarzenia > Pierwszy EC 135 dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego już jest!

Pierwszy EC 135 dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego już jest!

10 września 2009

Nowy śmigłowiec EC 135 dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego na oczach zgromadzonych gości i dziennikarzy wzbił się w powietrze z minister zdrowia Ewą Kopacz na pokładzie. Wcześniej dokonała odsłonięcia tej nowoczesnej powietrznej karetki podczas uroczystości prezentacji nowej maszyny na lotnisku w warszawskiej siedzibie Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Mija 15 miesięcy od podpisania umowy na dostawę 23 śmigłowców EC 135 dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Pierwsza maszyna już jest; kolejne wraz symulatorem lotów zostaną dostarczone do końca 2010 roku. Nowe śmigłowce mają służyć pacjentom przez najbliższych 25 lat.

– Polska to pierwszy kraj w Europie z taką flotą lotniczą – mówiła z dumą minister zdrowia. – Ten śmigłowiec jest gwarantem przedłużenia i ratowania ludzkiego życia.

Podkreśliła, że program wymiany śmigłowców dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego to projekt realizowany ponad politycznymi podziałami, zapoczątkowany w 2005 roku skierowaniem przez ówczesnego ministra zdrowia Marka Balickiego projektu ustawy ustanawiającej ten program. Nie szczędziła słów uznania dla dyrekcji i pracowników Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Program wymiany floty to olbrzymie przedsięwzięcie. – Po podpisaniu w 2008 roku umowy z koncernem Eurocopter rozpoczął się czas niezwykle intensywnej pracy. Eksperci Lotniczego Pogotowia Ratunkowego odbyli 1500 godzin konsultacji dotyczących koncepcji nowego śmigłowca, jego projektu oraz produkcji – mówił dyrektor Lotniczego Pogotowia Ratunkowego Robert Gałązkowski.

Podkreślił, że dzięki zaangażowaniu ludzi, którzy szereg lat spędzili pracując w Śmigłowcowej Służbie Ratownictwa Medycznego (HEMS), pacjenci na terenie Polski otrzymują znacznie większe możliwości ratowania życia i zdrowia.

Z czasem kolejne śmigłowce zaczną pełnić dyżury całodobowe – poinformował Robert Gałązkowski. – Ten projekt to nie tylko 23 nowe śmigłowce, ale i szkolenie pilotów oraz personelu medycznego, szkolenia mechaników, to inwestycje w modernizację jednych i budowę innych baz, to inwestycje w Ośrodek Szkolenia Lotniczego, który już wkrótce otrzyma symulator lotów – mówił. Złożył serdeczne podziękowania pracownikom Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, w szczególności zespołowi ludzi, którzy pracują przy programie wymiany. – Potęgą tej firmy są ludzie – podkreślił.

Po oficjalnej części uroczystości do śmigłowca, na fotel lekarza, weszła minister zdrowia Ewa Kopacz i odbyła pierwszy lot. – Niesamowite wrażenie – mówiła po lądowaniu. – Dostęp do pacjenta i rozmieszczenie sprzętu w kabinie medycznej jest idealne.

Nowy standard kabiny medycznej

Po podpisaniu umowy w czerwcu 2008 roku, przez pierwsze pół roku trwały intensywne prace nad kabiną medyczną. Analizie poddano ponad 40 tys. wykonanych misji i wyodrębniono momenty krytyczne. Okazało się, że czynnościami krytycznymi mogą być resuscytacja krążeniowo-oddechowa (RKO) oraz zabieg intubacji dotchawiczej. Opracowane koncepcje kabiny zostały zweryfikowane w programach komputerowych CAD oraz w pełnowymiarowej makiecie śmigłowca EC 135. Wykonano drewniane i styropianowe modele wyposażenia, które pozwoliły na przeprowadzenie realnych testów ergonomicznych i funkcjonalnych. W efekcie rewelacyjnej współpracy polsko-szwajcarskiego zespołu powstał całkowicie nowy standard kabiny medycznej EMS dla śmigłowców ratunkowych. Zadbano przy tym o kluczowe dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego warunki do natychmiastowego podjęcia resuscytacji na pokładzie, bez konieczności lądowania oraz przeprowadzenia intubacji. W nowej kabinie medycznej udało się umieścić rozwiązania, które do tej pory były dostępne tylko w większych śmigłowcach, np. możliwość przejścia z kokpitu pilota do kabiny w trakcie lotu. Kabina została wyposażona w nowoczesny defibrylator LifePack 15, respirator Weinmann Medumat Transport, zestaw pomp infuzyjnych Brown, ssak Weinmann. Oświetlenie kabiny ma odpowiednią temperaturę barwową i intensywność, aby lekarz i ratownik mógł poprawnie ocenić stan pacjenta m.in. na podstawie wyglądu skóry.

Latająca karetka do zadań specjalnych

Zamówiona przez Ministra Zdrowia konfiguracja śmigłowca wymagała od wykonawcy – koncern Eurocopter – kilku zmian w zakresie parametrów technicznych, konfiguracji i certyfikatów lotniczych. Śmigłowiec został wyposażony m.in. w dodatkowe okienko w drzwiach pilota, dodatkowe cztery lampy do oświetlenia miejsca lądowania w terenie przygodnym, zaawansowany komputer pokładowy do zarządzania lotem. Śmigłowiec został certyfikowany do lotów w załodze z jednym lub z dwoma pilotami, w warunkach VFR/IFR, może lecieć na maksymalnej wysokości 13.000 stóp. Małe wymiary śmigłowca pozwolą bezpiecznie wylądować w miejscach niedostępnych dotychczas dla MI-2 Plus, który ma dość duży wirnik.

To dopiero początek

We wrześniu 2009 roku jesteśmy dokładnie w połowie okresu przewidzianego na realizację umowy z firmą Eurocopter, gdyż ostatni ze śmigłowców przyleci w grudniu 2010 roku. Wraz z pierwszym śmigłowcem rozpoczyna się jednak proces wprowadzenia nowych maszyn do operacji, a zadanie to zostanie zakończone w roku 2011. W 2012 roku planowane jest utworzenie w Koszalinie nowej – osiemnastej bazy HEMS.

 

A

Aby kontynuować przeglądanie witryny musisz zaakceptować politykę cookies. więcej

Serwis LPR korzysta z plików cookie Mają Państwo możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie serwisu. Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce oznacza akceptację plików cookies, co będzie skutkowało zapisywaniem ich na Państwa urządzeniach przez wszystkie serwisy internetowe LPR. Informacji odczytanych za pomocą cookies i podobnych technologii używamy w celach statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników, w tym profilowania. Wykorzystanie ich pozwala nam zapewnić Państwu maksymalną wygodę przy korzystaniu z naszych serwisów poprzez zapamiętanie Waszych preferencji i ustawień na naszych stronach. Więcej informacji o polityce przetwarzania danych znajdą Państwo w klauzuli informacyjnej. Akceptacja ustawień przeglądarki oznacza zgodę na możliwość tworzenia profilu Użytkownika opartego na informacjach zawartych w plikach cookies. Mają Państwo prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania Państwa danych, którego dokonano na podstawie udzielonej wcześniej zgody. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

Zamknij